Prinssi Charles ja Neal's Yard Dairy: brittijuustojen suojeluspyhimykset

May 02, 2023

Prinssi Charles on ollut merkittävä vaikuttaja brittiläisen maalaisjuustokulttuurin nousulle. Yhdessä Neal's Yard Dairyn kanssa hän on auttanut lisäämään tietoisuutta näistä herkullisista juustoista, jotka edustavat Britannian rikasta juustomaailmaa.

The Great British Cheese Book

Kun Majuri Patrick Rance lähti vuonna 1974 tutustumaan brittiläisiin maalaisjuustojen tekijöihin "The Great British Cheese Book" -kirjaansa varten, koko Brittein saarilla oli juustonvalmistajia jäljellä vain 62 kappaletta. He olivat ne muutamat, jotka olivat jatkaneet perinteisten juustojen valmistusta toisen maailmansodan säännöstelyn jälkeen.

Mutta 80-luvun taitteessa monet kauppiaat ryhtyivät myymään perinteisiä elintarvikkeita vastapainoksi modernille massatuotannolle. Näistä erityisesti maalaisjuustojen puolelle astui Neal's Yard Dairy.

Aloitettuaan 70-luvun lopulla tuorejuustojen ja kreikkalaistyylisten jogurttien valmistajana, Neal's Yard Dairy pian hoksasi, että heidän tietämyksensä juustojen valmistuksesta ja perinteisestä kulttuurista olivat aivan lapsen kengissä.

Kun sitten eräs maalaistalon juustonvalmistaja toi näytteen juustostaan, Randolph Hodgson ajoi innostuneena suoraan juustontekijän luokse. Hän päätyi ajamaan takaisin Lontooseen rätti-Citikkansa täynnä maalaisjuustoja. Loput, kuten sanotaan, on historiaa.

Randolph Hodgson (vasemalla) Neal's Yard Dairyssa 1980-luvulla

Prinssi Charles ja Neal's Yard Dairy Britannian Juustokulttuurin Edistäjinä

Neal’s Yard Dairysta kasvoi yksi suurimmista vaikuttajista 1980-luvun juustovallankumouksessa, joka sai perinteisen juustovalmistuksen kukoistamaan Iso-Britanniassa.

Mutta, vuonna 1989 iski katastrofi.

Virheellisesti valmistettu pastöroimaton juusto sai aikaan pienimuotoisen Listeria-epidemian. Niinpä Britannian hallitus ilmoitti kieltävänsä pastöroimattomat juustot.

Randolph Hodgson, jonka omistama Neal's Yard Dairy myi lähes yksinomaan pastöroimatonta juustoa, oli kauhuissaan. Hän oli vastikään perustanut Specialist Cheesemakers Associationin (SCA), jonka tarkoitus oli juuri edistää perinteisten - ja useimmiten pastöroimattomien - juustojen kulttuuria Iso-Britanniassa.

Randolph otti yhteyttä majuri Patrick Ranceen, jonka laajan listeria-tutkimuksen ansiosta he pystyivät osoittamaan, että yhteys pastöroimattomaan juustoon oli itse asiassa virheellinen. Kiellon julkistamisen aikana toinen henkilö, Walesin Prinssi Charles, oli puhunut pastöroimattoman juuston puolesta. Hän antoi tukensa aloittelevalle Specialist Cheesemakers Associationille ja on edelleenkin heidän suojelijansa.

Yhteisvoimin Randolph, majuri Rance and Prinssi Charles saivatkin kumottua hallituksen kiellon.

Charlesin tuki pientuottajille ei jäänyt tähän. Hän käytti vaikutusvaltaansa auttaakseen Randolphia ja SCA:ta yhdessä hallituksen ja johtavien tutkijoiden kanssa kehittämään parhaiden käytäntöjen säännöstöä, joka on erittäin arvokas resurssi Iso-Britannian juustonvalmistajille vielä tänäkin päivänä. Sen olemassaolo tarkoittaa, että pastöroimattoman juuston valmistaminen on edelleen laillista, ja hyväksytty täysin turvallisena elintarvikkeena.

Eläköön, brittijuustot!

1990-luvun aikana brittijuustojen maine ja valmistus kukoisti. Lisääntynyt kiinnostus viljelijämarkkinoita kohtaan ja Lontoon Borough Marketin perustaminen vuonna 1998 johtivat myös kasvavaan tietoisuuteen laadukkaasta ruoasta. Kaikki tämä tarkoitti, että perinteinen juustonvalmistus oli jälleen houkuttelevampi tarjous.

Prinssi Charles Borough Marketin avajaisissa 1998

Prinssi Charles on jatkanut perinteisten maanviljelyn ja pienimuotoisen elintarviketuotannon kannattamista Iso-Britanniassa. Hänen vaikutuksensa brittiläisen maalaisjuustokulttuurin edistämisessä on jatkunut listeriaskandaalista aina tähän päivään asti. Tänään artesaanijuuston valmistajia onkin Britanniassa lähes 200!

Vuosien varrella Charles on auttanut lisäämään tietoisuutta brittiläisten maalaisjuustojen ainutlaatuisesta ja monipuolisesta valikoimasta. Hän on myös auttanut luomaan pienviljelijöille ja tuottajille uusia mahdollisuuksia markkinoida tuotteitaan laajemmalle yleisölle.

Vuonna 1995 Prinssi Charles lanseerasi oman luomujuustobrändinsä, nimeltään Duchy Originals Organic Cheese Company. Tämä aloite oli osa hänen laajempia pyrkimyksiään tukea paikallista ja kestävää maataloutta sekä auttaa pienviljelijöitä ja tuottajia kilpailemaan markkinoilla. Juusto valmistettiin paikallisten luomuviljelijöiden osuuskunnan maidosta, ja sitä myytiin huippuluokan ruokakaupoissa ympäri Iso-Britanniaa.

Prinssi Charlesin osallistuminen juustoteollisuuteen ei kuitenkaan päättynyt hänen omaan brändiinsä. Charles on vieraillut Neal's Yard Dairyn juustokaupassa useaan otteeseen, sekä tavannut juustonvalmistajia ympäri maata - näistä yksi on Lynher Dairies, joka valmistaa Cornish Kern ja Cornish Yarg -juustoja!

Prinssi Charles vierailee Cornish Kernin valmistajalla, Lynher Dairiesissa vuonna 2022. (Kuva: Cornwall Live)

Prinssi Charles tarkastelee Cornish Kernin valmistusta vuonna 2022

Viime vuosina prinssi Charles on jatkanut brittiläisen maalaisjuuston mainostamista osallistumalla Royal Academy of Culinary Arts -akatemiaan ja työskennellessään Campaign for Real Farming -kampanjassa. Hän on myös jatkanut Neal's Yard Dairyn tukemista, josta on tullut yksi Ison-Britannian arvostetuimmista ja vaikutusvaltaisimmista juustokaupoista.

Kaiken kaikkiaan Prinssi Charlesin sitoutuminen kestävän maatalouden ja paikallisen elintarviketuotannon tukemiseen on auttanut herättämään uutta kiinnostusta brittiläistä maalaisjuustokulttuuria kohtaan. Hän on edistänyt ja tukenut pienviljelijöitä ja tuottajia auttamalla varmistamaan, että tämä tärkeä osa brittiläistä kulinaarista perintöä kukoistaa edelleen.

Siispä, kauan eläköön kuningas Charles III ja Britannian juustokulttuuri!

Tutustu Brittivalikoimaamme

More articles